Sunday 18 November 2018

3 Posisi Senaman Yoga Asas

Yoga bukanlah sesuatu yang asing bagi mereka yang gemar bersukan. Yoga adalah salah satu senaman yang popular pada masa kini dan dipercayai mampu menjadikan bentuk badan pengamal senaman Yoga ini semakin langsing dan menarik.

Apa yang menjadikan Yoga ini semakin digemari adalah kerana senaman Yoga ini mempunyai posisi-posisi dan gerakan-gerakan yang sangat lembut ketika menarik dan menghembus nafas selain memberi kesan lenturan pada otot-otot seluruh badan yang mana ianya menjadikan badan lebih ringan dan cergas.

Terdapat banyak posisi-posisi Yoga yang terbahagi kepada posisi Yoga asas (Basic Yoga pose), posisi Yoga pertengahan (Intermediate Yoga pose), dan posisi Yoga lanjutan (Advanced Yoga pose). 

Antara 3 posisi Yoga asas yang sangat mudah untuk dipelajari sendiri adalah Bow pose, Bridge pose, dan Cat Stretch pose.


1) Bow Pose



Yoga, senaman, fitness, workout, senaman untuk kempiskan perut, bow pose, posisi yoga
Bow pose




2) Bridge Pose


Yoga, senaman, fitness, workout, senaman untuk kempiskan perut, posisi yoga, pelvic tilt pose, bridge pose
Bridge pose


3) Cat Stretch Pose


Yoga, senaman, fitness, workout, senaman untuk kempiskan perut, posisi yoga, cat scretch pose
Cat Stretch Pose

Senaman Yoga sangat berkait rapat dengan tahap kelenturan otot, jadi harus diingat bahawa setiap posisi Yoga tidak boleh terlalu dipaksa kerana ianya akan mengakibatkan kecederaan otot. 

Jika anda terasa sakit pada bahagian yang diregang anda haruslah segera berhenti untuk berehat seketika.

Disinilah pentingnya posisi Yoga asas yang mana ianya perlu dilakukan selalu supaya dapat melatih otot untuk meningkatkan tahap kelenturan otot sebelum melakukan posisi-posisi Yoga yang lebih sukar.

Senaman Yoga tidak seperti senaman lain yang memerlukan pelbagai alatan seperti yang terdapat di pusat-pusat gimnasium. Anda hanya memerlukan 2 barang asas sahaja iaitu Yoga Sports Bra dan Yoga Mat jika anda benar-benar serius untuk mengamalkan senaman Yoga secara konsisten. 


3 Langkah Untuk Kurus


Terdapat 3 langkah utama yang penting dalam proses penurunan berat badan. Langkah tersebut ialah 3B iaitu; BAKAR, BUANG, dan BINA.

Set Kurus Shaklee


OmegaGuard, Omega-3, DHA, EPA, Set Kurus Shaklee,


1) BAKAR atau pecahkan lemak

  1. Lecithin - Diekstrak daripada soya tanpa penggunaan bahan pewarna, pemanis, atau pengawet. Membantu proses memecahkan lemak dalam tubuh. Lecithin membantu menghalang pembentukan lemak baru dari makanan yang kita ambil apabila digandingkan dengan Alfalfa Complex.
  2. Omega Guard - Membantu proses memecahkan lemak lama dalam tubuh seperti dibawah kulit, di dalam hati, di dalam salur darah, lemak yang menyelaputi luar organ selain mengawal selera makan dengan menghasilkan hormon Leptin yang menyekat selera makan dan membakar lemak untuk tenaga. Omega-3 juga terbukti menaikkan metabolisma dan membakar 40% lebih banyak lemak bila bersenam. Bagus untuk ibu menyusu kerana Omega Guard adalah minyak ikan yang bagus untuk perkembangan otak bayi. Khasiat minyak ikan boleh diserap oleh anak melalui susu.

2. BUANG, detox atau singkirkan lemak

  1. Herb-Lax - Kombinani daripada tumbuhan herba yang terkenal secara tradisional membantu masalah tidak hadam dan pergerakan usus yang tidak sihat. Diperlukan untuk detox iaitu untuk membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar selepas dinding usus kita bersih barulah badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap yang optimum.
  2. Alfalfa Complex - Bertindak sebagai fiber yang membawa keluar lemak-lemak yang sudah dipecahkan oleh Lecithin dan Omega Guard. Alfalfa Complex sesuai diambil oleh ibu menyusu kerana bertindak sebagai milk booster. Sesuai untuk wanita dan lelaki dengan 1001 manfaat kesihatan.

3. BINA - Elak otot menggeleber, diet sihat, bertenaga dan elak lapar

  1. Cinch Shake - Didatangkan dalam perasa coklat, vanilla dan cafe latte. Protein soya memberi rasa kenyang, meningkatkan metabolisma badan serta mengandungi Leucine untuk membantu mengekalkan otot semasa proses penurunan berat badan, supaya badan anda tak menggeleber setelah berat badan turun nanti. Cinch shake digunakan sebagai meal replacement untuk memotong beratus-ratus nilai pengambilan kalori harian.
  2. ESP - Sumber protein, mempunyai Indeks Glisemik yang rendah yang membantu dalam proses mengurangkan berat badan dan mengawal selera makan selain membantu tubuh bertenaga sepanjang hari. Sesuai untuk ibu menyusu kerana ESP berfungsi meningkatkan kualiti susu.

Harga Set Kurus Shaklee (RM410.00)

1. Lecithin (180 kapsul @ 6 kapsul sehari) - RM55.00
2. Omega Guard (90 kapsul @ 3 kapsul sehari) - RM136.25
3. Alfalfa Complex (330 tablet @ 10 tablet sehari) - RM57.50
4. ESP (850g @ 28g sehari) - RM161.25

Set Kurus Shaklee yang mengandungi 4 item yang dicadangkan diatas ini tahan selama 1 bulan.

Berminat Jadi Pengedar Shaklee?

Berminat nak jadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai, jana pendapatan sampingan, serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, Our Precious Empire (OPE) yang mempunyai kelas aktif, kelas online percuma dengan masa yang flexible, dan group-group support Whatsapp, Telegram, dan FB.

Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Qiya. Hubungi Qiya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee.


Pengedar Sah Shaklee
Siti Rokiyah binti Saad (Qiya)
SMS/Whatsapp: +012 2668424
FB Page: Qiya Beauty
Personal FB: Qiya Saad
Instagram: @qiya_beauty


Baca Selanjutnya: Promosi Shaklee November 2018


XOXO,

19 comments:

  1. Menarik regangannya.. tapi kena rajkn buatlah kan Qiya..

    ReplyDelete
  2. senang je tengok posisi yoga ni tapi karang nak buat terketar ketar kaki hahaha.airah buat masa ni tak try la lepas bersalin nanti semua benda nak try

    ReplyDelete
  3. Tak pernah buat yoga..biasa bt senaman biasa je..nanti ada waktu kelapangan boleh la buat sesekali yoga ni..

    ReplyDelete
  4. Wahhh rajinnya yoga. Nak kena cuba ni. Nak badan cantik juga. Tapi malas. Ada masa nanti kena rajinkan diri juga mencuba.

    ReplyDelete
  5. Lepas ni akak kena banyak bersenam macam Qiya...menarik sangat ni...rajin bersenam badan cantik dan sihat sentiasa kan

    ReplyDelete
  6. so far qeela tak pernah stick lagi dgn buat yoga ni, perhaps kena join kelas baru boleh focus kot hehe or maybe sbb qeela lg suka zumba. tp dh lama jugak tak buat benda2 tu semua, takat regangan biasa tu je, kena cari waktu yg plg sesuai juhak ni untuk konsisten balik hehe.

    ReplyDelete
  7. Lepas bersalin dan pantang ni, rasa nak jaga badan sebab naik betul berat badan ni. badan pun asyik sakit sakit sebab menyusu. nanti nak buat exercise sekali dengan yoga. cuba 3 position ni pun dah ok kot

    ReplyDelete
  8. Rasa kalau kita buat senaman Yoga tu memang terus tak boleh bangun wakakak tapi caya lah sebab boleh lentik lentuk macam tu hebat hehehe tapi kalau kurus berani lah nak buat wakakakaka...

    ReplyDelete
  9. Bila baca pasal yoga tiba2 seronok baca sbb nak kurus. Lelaki pun boleh yoga kan. Sebab selalu Yoga mesti perempuan yang bnyk buat. Nak cuba try 3 step mudah tu. Thanks sharing ye qiya

    ReplyDelete
  10. Rawlins pun suka buat yoga tika di gym. Buat sendiri tak reti maka kena ada pembimbing agar Rawlins boleh buat dengan betul. Takut buat sorang-sorang -bimbang salah cara kan.

    ReplyDelete
  11. Wah simple je yoga ni kan. Kena tahu teknik je kan. Dah Lama tinggal makan produk shaklee ni. Nanti 1 day nak makan balik . Nak bakar lemak2 di badan.

    ReplyDelete
  12. Tak penah buat yoga.. Hihi.. Selalu senaman biasa je.. Boleh try nnti kt rumah sebab senang je kan.. Yelah2 kadang2 nak keluar malas.. Boleh la try cara yoga ni.. Kalau kt rumah sllu buat squash & lain2 je..

    ReplyDelete
  13. Tak pernah buat yoga macam ni. Nampak simple je posisi ni. Nak try la nanti bila anak tidur. Time dia ada susah sikit nak buat position ni.

    ReplyDelete
  14. Qiya jual Shaklee ke? Bagusnya siap bagi tip yoga. Iday dulu pernah juga buat yoga ni tapi step yang beginner je la. hehehe Belum pernah makan produk shaklee tapi macam nak cuba sebab produk ni memang dipercayai sejak dulu lagi kan.

    ReplyDelete
  15. Yoga memamg best. .Tapi nak bengkok2 kan badan uishh kene pandai. .Hahaha. .Kalau tak lain bengkok kang patah juga. .Hehehe. .

    ReplyDelete
  16. Beryoga sambil amik suplemen
    Mmg bagus utk kesihatan. Seiring dengan usia mmg kena ada kesedaran untuk mengekalkan kecantikan

    ReplyDelete
  17. Wah.. best jugak ye buat senaman yoga ni.. TB belum pernah buat lagi setakat ni.. selalu buat senaman biasa je.. TB suka yang ala2 cat tu.. haha

    ReplyDelete
  18. Pandai yoga dan rajin memang boleh kekalkan tahap kesihatan yg baik. Rupa2 nya ad step awal yg perlu dibuat sebelum memulakan yiga

    ReplyDelete