Thursday, 23 May 2019

FAT LOSS FITNESS JOURNEY QIYA #2

Hai korang,

Ni gambar semalam. Badan qiya da mula rasa tak sedap. So qiya pun tak buat exercise brisk walking atas treadmill.


Yoga, dancer pose, body shaping, flexible spine, shoulder, hamstring, cara jaga tulang belakang, lentur tulang dan otot, senaman untuk tenangkan fikiran, cara hilangkan tarik mengkarung, tarik urat, kesan kurang kalsium, cara turunkan berat badan, weight loss exercise,
Yoga: Dancer pose


Qiya just buat yoga dancer pose ni je. Repeat this pose more than 30 times. 

Dancer pose ni bagus utk full body strength, flexibility, dan coordination. 

Pose ni fokus utk melentur tulang belakang, bahu, dan urat pelipat lutut @ hamstring.

Makan pun qiya cuba eatclean tapi malangnya ada ayam goreng spicy mcD smlm, so... hahaha anggap jela cheat day kan... 😂

Menu eatclean berbuka puasa qiya semalam adalah bubur sebab badan da nak mula demam kan. 

Bahan2 dlm bubur tu off course beras, telur, kiub ayam knorr, carrot, broccoli, bawang putih, bawang merah, lada besar, black pepper, lada sulah, dan air. Masak bubur sampai kembang, then makan dgn telur rebus sebiji.

Jumlah kalori (anggaran):-
Beras 100
Broccoli 100
Carrot 100
Telur 78 x 2
Kiub ayam knorr (tak sure)

So, total 500 cals ++ gitu

Dan hari ni pun sama menu sahur lebih kurang macam berbuka semalam. Cuma sblm sahur qiya minum vivix 1/2 sudu besar.

Semalam qiya exercise berjalan atas treadmill selama 66minit, jarak 3.5km, 260 cals burn, 2 jam lebih lepas sahur.

Exercise briskwalk ni 30 minit yg pertama badan kita cuma bakar gula sbg bahan bakar (fuel), yg kemudiannya digunakan utk bakar lemak yg tersimpan dalam badan. Means kena exercise berjalan laju ni antara 30-90 minit sehari ataupun at least 150minit seminggu utk turunkan berat badan.

Berapa banyak calories yg akan dibakar selama 30 @ 90 minit?

✅ 100-300 calories per 30 minit @ 300-900cals / 90mins .

Means, 500-1500 calories akan dibakar selama 150 minit (2.5jam) atau 1500-4500 cals selama 450 minit (7.5jam) dlm masa seminggu.

3500 kalori lemak bersamaan dgn berat 1 pound. Ini bermaksud, senaman brisk walk dapat turunkan sekurang-kurangnnya 0.5 kg seminggu (1pound=0.454kg)

Note: Current weight: 62.2kg

Soalan, bila nak kurus ni? 😅

Maybe qiya kena bersauna 2-3 kali seminggu atau ambil supplimen utk weight loss? 🤔

Jangan lupa baca juga entry Fat Loss Fitness Journey Qiya #1 ye..

Terima kasih sebab sudi singgah sini. Bye..
Continue Reading

Monday, 20 May 2019

Fat Loss Fitness Journey Qiya #1

Hai korang,

Semalam qiya try baju raya serius rasa sedih, saiz 38 ketat sangat especially part dada dengan perut. 

Ada je qiya snap dalam fitting room, tapi rasa tak confident nak post sebab obvious gila baju tu ketat. 

At last qiya decide utk tukar ke saiz 40. Tapi skg ni qiya tengah fikir nak tukar design plak. Sebab macam tak kena je kain jenis lace dgn badan bambam macam qiya ni.

Bila qiya check dalam almari, baju qiya saiz 36 je sebelum ni. Huaaaa.. qiya betul2 tak boleh terima kenyataan! 😭😭😭

Note: Pagi tadi qiya exercise berjalan atas treadmil selama 50 minit, 1.1km, calories burn 190 cal (up sikit dari semalam), 4 jam 1/2 lepas sahur (tertidur pukul 5.30am 🙄)

The most important things, hari ni qiya da start cut carbo which is gula dan minuman/makanan manis. 

Nasi pun qiya tak makan buka puasa hari ni. 

Menu diet, salad sayur dan buah-buahan, eatclean, carbo, karbohidrat, protein telur rebus, buah pear bagus untuk turunkan berat badan, jumlah calories,
Menu eatclean untuk bersahur dan berbuka puasa


Menu diet, salad sayur, eatclean, carbo, karbohidrat, protein tuna, jumlah calories,
Salad sayur dan chilli tuna 


Qiya cuma makan 1 biji kurma, air kelapa 1 cup kecil, air detox hirisan timun jepun dgn lemon, greentea lipton 1 uncang (250ml), 1 biji kuih tepung pelita, dan 1 pinggan vege salad beserta 1 biji telur rebus sebagai sumber protein sebab qiya cuba nak eatclean seclean yg boleh. 

Dan sahur tadi, qiya minum 1/2 sb vivix , 2 sb protein soya espshaklee, qiya makan 4 sudu oats , 1 cucuk satay ayam & daging sebab nak perabis yg semalam, nasi impit 2 3 ketul kecil saiz 1x1 inci 😅, ikan bakar separuh, dan air kosong. 

Additional workouts: qiya mix strength exercises dan yoga 10 kali (10 rep, 1 set) cobrapose, camelpose, pelvictiltpose, bowpose, squats, dan stepclimber.


Yoga, pelvic tilt pose, glutes exercise, cara hilangkan sakit pinggang dengan cepat, postnatal yoga, senaman untuk naikkan punggung dan payudara,
Yoga: Pelvic tilt pose


And just now, qiya ada baca cara utk naikkan metabolism rate. Metabolism ni penting utk bakar kalori. Orang yg kadar metabolisma dia tinggi dapat bakar lebih banyak kalori berbanding orang yg low metabolism rate macam qiya ni. Dan cara utk boost metabolism rate ada banyak, contohnya ambil banyak protein setiap kali makan supaya cepat kenyang, buat exercise HIIT, heavy lifting exercise, minum green tea, coffee, dan cold water, banyakkan berdiri, makan makanan pedas, dan pastikan tidur kita cukup di waktu malam.


Qiya beauty, yoga, workout, cara ransang kadar metabolisma badan, fitness journey, postnatal yoga and workout, red color high heels, eatclean,
Fitness progress: berat badan qiya latest on May 2019 adalah 64.3kg


Korang rasa qiya boleh jalan tak kalau qiya pakai high heels ni? 😅
Continue Reading