Monday, 1 October 2018

Bahaya Suntikan Vitamin C

Kemunculan pelbagai produk kecantikan di negara ini bak cendawan tumbuh selepas hujan, namun ramai pengguna memandang remeh soal kandungan bahan sesuatu produk.

Apa yang penting bagi kebanyakan mereka ialah hasil pantas terhadap kulit wajah tanpa memikirkan kesan jangka panjang jika tersalah pilih produk yang mengandungi bahan kimia berbahaya seperti merkuri atau hidrokuinon.


Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,


Lebih menakutkan apabila melihat trend wanita yang begitu taasub mahu kelihatan cerah tanpa memikirkan kesan buruknya, malah mengharapkan produk yang dipakai memberi kesan pantas seawal tiga hari penggunaan.

Tidak cukup dengan itu, ramai yang mencuba suntikan vitamin C walaupun Kementerian Kesihatan sudah memberi amaran mengenai kesan negatifnya.

Namun, cakap-cakap orang yang mendakwa melihat kesan seperti diharapkan lebih berkuasa mempengaruhi minda wanita khususnya yang taasub mahu cantik. Ada yang mendakwa amalan itu boleh mencerahkan kulit, tidak kurang juga yang memberi sebab untuk menyihatkan badan kerana kesan mencucuk vitamin C lebih cepat berbanding makan buah-buahan mengandungi vitamin itu.

Bagaimanapun, menurut Pakar Estetika Dr Harith Amirizal Hariff, tiada satu kajian saintifik pun membuktikan suntikan vitamin C dapat mencerahkan kulit malah paling membimbangkan apabila suntikan itu kini boleh didapati dengan begitu mudah di pasaran.

Katanya, kebanyakan orang membeli suntikan ini daripada ejen dan secara dalam talian menyebabkan urusan itu tidak dapat dipantau pihak berkuasa.

Kesan sampingan suntikan ini katanya bukan saja akan membawa keburukan kepada badan selain pesakit juga tidak dapat mengenal pasti kandungan suntikan benar-benar asli dan selamat kerana tidak diperiksa dan diluluskan.

“Sesiapa saja yang mahukan suntikan ini perlu mendapatkan rawatan di klinik yang diiktiraf untuk mengelakkan kesan sampingan yang boleh memudaratkan kesihatan dan kecantikan.

“Obsesi untuk mencerahkan warna kulit badan begitu sinonim dengan masyarakat di negara ini. Ada yang berani menyuntik sendiri cecair yang didakwa vitamin C ke dalam badan tanpa memikirkan kesan sampingannya.

“Kaedah ini (mencerahkan kulit) mungkin menjadi untuk sesetengah orang hingga ramai terpedaya melihat kesan selepas suntikan dibuat. Bagaimanapun, ia sebenarnya lebih banyak mendatangkan mudarat untuk kesihatan bagi jangka masa panjang.

“Lebih-lebih lagi jika suntikan dilakukan tanpa pengawasan. Bagaimana jika suntikan tidak masuk ke saluran darah, tentu ia menimbulkan kesakitan dan mudarat pada badan,” katanya.

Penjagaan menyeluruh

Dr Harith berkata, pengambilan vitamin C memang penting untuk kecantikan kulit, namun berbanding suntikan, adalah lebih baik dan selamat jika diambil daripada sumber makanan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya vitamin itu.

Malah katanya, pengambilan vitamin C melalui makanan asli (buah-buahan dan sayur-sayuran) adalah terbaik kerana seseorang akan mendapat khasiat lain seperti serat, polifenol, flavonoid dan vitamin E yang penting untuk kesihatan menyeluruh.

Jelasnya, vitamin C juga mudah rosak, maka suntikan vitamin C yang dilakukan individu tidak bertauliah amat tidak digalakkan. Ini dikhuatiri kemungkinan berlaku jangkitan kuman pada tempat suntikan. Kita juga tidak pasti sama ada bahan yang disuntik benar-benar vitamin C tulen dan kebersihan jarum suntikan.

“Ramai yang lupa, asas penjagaan kulit bermula daripada pemakanan. Selain itu penjagaan luaran juga penting namun kita harus pastikan produk yang digunakan bebas bahan terlarang untuk mengelakkan mudarat.

“Sebaik-baiknya dapatkan dulu nasihat pakar sekiranya berdepan masalah kulit apatah lagi membabitkan prosedur invasif. Jangan sesekali mudah percaya dengan kata-kata orang kerana keadaan kulit, tahap kesihatan dan daya ketahanan badan setiap orang tidak sama,” katanya.

Dalam pada itu katanya, ramai dalam kalangan kita menganggap kegunaan krim tabir suria hanyalah untuk pergi ke pantai malah ada sesetengahnya merasakan tiada keperluan memakainya.

Krim ini sebenarnya melindungi kulit daripada sinaran cahaya matahari keterlaluan yang boleh memudaratkan sel kulit dan tidak terhad pada penggunaan ketika di pantai saja.

Pendedahan berpanjangan kepada pancaran sinaran ultra lembayung (UV) yang terik adalah faktor persekitaran paling penting dalam menyebabkan kanser kulit dan bibir.

“Kita tidak dapat mengelak daripada terdedah kepada UV dalam kehidupan seharian. Malah duduk di pejabat juga kita terdedah dengan sinar UV menerusi lampu yang dipasang.

“Krim tabir suria yang mengandungi SPF 30 dan ke atas penting untuk mengurangkan kesan sinar UV terhadap kulit yang perlu dititikberatkan setiap orang,” katanya.

Sumber: Harian Metro (1 Ogos 2018)

KEBAIKAN SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS  


Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,

Manfaat dan faedah Vitamin C Shaklee terhadap kesihatan ialah:


1. Membentuk Kolagen

Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Oleh itu, ianya mampu mengurangkan kedutan dan menghalang otot menjadi lembik.

2. Memperbaiki Simptom Pendarahan

Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

3. Peningkatan Sistem Imun

Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asthma. Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simptom flu dan selsema.

4. Memerangi Kanser

Ianya satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel-sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh kita dengan berkesan. Ia juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel kita.

5. Mencantikkan Kulit

Pengambilan Vitamin C setiap hari membantu mencerahkan kulit, melambatkan penuaan, dan menyekat pembentukan pigmen. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.

6. Memperbaiki Insomnia

Ia memperbaiki insomnia, stres, masalah berkaitan mental seperti keresahan.

7. Mengekalkan Kolesterol Sihat

Ianya mampu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi.

Kenapa Kita Perlu Ambil Vitamin C?


Haiwan menghasilkan Vitamin C mereka sendiri, seperti arnab mampu menghasilkan 18,000mg (18g) Vitamin C sedangkan manusia tidak dapat menghasilkan Vitamin C. Tambahan pula Vitamin C larut air dan akan hilang berterusan dari tubuh kita. Oleh itu adalah perlu untuk kita mengambil Vitamin C setiap hari. Vitamin C tidak memberi kesan toksik.


Kajian dari Dr. James Scala telah menunjukkan, adalah selamat untuk mengambil 5,000mg (10 tablet) hingga 10,000mg (20 tablet) Vitamin C sehari. Dr. Pauling, yang menemui Vitamin C, mengambil 18g (18,000mg) sehari dan beliau sihat secara fizikal pada umur 94 tahun.




Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,


Adakah Vitamin C Daripada Buah Sudah Mencukupi?


Setiap hidangan buah-buahan membekalkan sekitar 45mg-60mg Vitamin C. Buah-buahan akan menghasilkan Vitamin C yang lengkap dalam masa 10 hari selepas buah itu ranum. Oleh itu, buah yang tidak ranum mengandungi kandungan Vitamin C yang sedikit.


Kandungan Vitamin C pada buah akan berkurangan kepada separuh apabila dipetik dan akan musnah apabila terdedah kepada kepanasan. Pengambilan Vitamin C dapat melengkapkan keperluan Vitamin C dalam tubuh.



Perbezaan Vitamin C SHAKLEE:


" Sains pembebasan berterusan secara semulajadi " vitamin C telah direka oleh Shaklee. Setiap tablet vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut ke dalam tubuh kita setiap jam. 


Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C di dalam 2 tablet vitamin shaklee (di dalam jurang masa 5 jam) mampu kekal dalam plasma darah kita selama 24 jam. Setiap tablet mengandungi 120 mg bioflavonoid yang juga dikenal sebagai vitamin C complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C di dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bateria dan radikal bebas.


Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee


Testimoni No #1




Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,
Kiri: gambar sebelum, kanan: gambar terbaru


Puan Nini bukan dilahirkan kulit mulus licin  cantik jelita meletup kebabom! 
Kulit Puan Nini bermasalah dr mula sekolah menengah dan makin memburuk bila mula masuk kolej.

Kulit berminyak, berjerawat, rendah diri bergabung menjadi satu. Orang lain habis beribu nak kurus. Nini pula perabih nak kulit cantik. Sebut je produk apa tak penah Nini calit kat muka ni.. Tp semua tak berkesan sebab nak KULIT YANG CANTIK KENA BERMULA DARI DALAM...


Alhamdulillah 2 tahun bersama Shaklee secara konsisten kulit Nini kembali normal bukan licin 100% tapi bila saudara atau kawan tengok mesti diorg tegur. Pakai apa? Seronok kulit dah kembali normal!



Testimoni No #2




Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,



Testimoni No #3



Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,



Testimoni No #4



Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,



Testimoni No #5


Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,



Testimoni No #6


Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,



Testimoni No #7


Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,



Promosi:

Sustained Release Vita-C Plus Shaklee
1-31 October 2018 
Beli 3 JIMAT 5% 



Shaklee Promotion, Testimoni Sustained Release Vita-C Plus Shaklee, Bahaya suntikan Vitamin C, Injection Vitamin C, Vitamin untuk Kulit Cantik, Set Kecantikan Shaklee, Petua Kulit Cantik, Rahsia Kulit Cantik, Sustained Release Vita-C Plus Shaklee,




Kalau nak cuba Sustained Release Vita-C Plus Shaklee ni boleh Whatsapp Qiya atau pun klik kat SINI je.

Jangan lupa untuk baca juga artikel 10 Manfaat Rendam Kaki dalam Air Panas & Garam ini.

Qiya,
Shaklee Independent Distributor,
Shah Alam & Klang

4 comments:

  1. Memang trend wanita obses nak cantik cerah dengan cepat tanpa pikir kesan kemudian hari. Kak ana lebih rela makan vitamin atau sayuran dari injection ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Takut tengok trend sekarang ni kan. Semuanya nak yg instant je. Side effect belakang kira.

      Delete
  2. Walaupun terdapat kepentingan Vitamin C kepada tubuh, namun tidak boleh terlalu ghairah utk mendapatkannya tanpa memikirkan kesan sampingan yg bakal diperolehi. Biasanya 1 drp 3 orang pasti akan menbeli produk secara terburu-buru tanpa mendapatkan kefahaman yg betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu kita kena bagi education dekat golongan tersebut berkaitan nutrisi apa yg mereka perlukan. Memang kecantikan tu penting tapi kesan jangka panjang pun perlu diambil kira.

      Delete