Monday 26 November 2018

40 Juta Penghidap Diabetes Tidak Akan Dapat Insulin pada 2030

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Qiya baru je baca artikel ni daripada portal Astro Awani yang disiarkan hari ni (26 Nov 2018). Makin membimbangkan tahap kesihatan masyarakat dunia pada masa kini.

Artikel ni memetik tentang kajian daripada sekumpulan penyelidik dari University Standford, Amerika Syarikat membuat ramalan seramai 40 juta orang penghidap diabetes di seluruh dunia tak akan dapat bekalan insulin menjelang tahun 2030 nanti.

Dah tu kalau tak dapat bekalan insulin macam mana plak pesakit diabetes ni nak teruskan kehidupan?

Setahu Qiya pesakit diabetes ni juga menghidap penyakit kencing manis yang mana pankreas diorang tak dapat hasilkan insulin dalam badan secara semulajadi dan kehidupan mereka bergantung pada insulin yang mereka suntik menggunakan jarum suntikan.

Kalau tak dapat injection insulan badan diorang jadi lemah, terketar-ketar, dan tak bermaya. Ni apa yang Qiya faham daripada pembacaan Qiya sebelum ni. Kalau salah fakta ni tolong betul kan ye...


Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, testimoni Vivix, diabetes, kencing manis,


Data yang diperoleh daripada Persekutuan Diabetes Antarabangsa menunjukkan pesakit diabetes Jenis 2 akan meningkat daripada 406 juta orang pada 2018 kepada 511 juta orang pada tahun 2030 nanti. Peningkatan sebanyak 25.86% dalam tempoh 12 tahun, banyak tu.

Apakah yang dimaksudkan dengan diabetes Jenis 2 tu?


Menurut portal myhealth.gov, diabetes adalah salah satu keadaan di mana tahap gula di dalam darah anda adalah tinggi dari normal. Ia adalah satu daripada faktor utama untuk mendapat sakit jantung atau angin ahmar.

Diabetes berlaku apabila pankeas dalam badan tidak lagi menghasilkan insulin atau badan tidak boleh menggunakan insulin sendiri dengan berkesan. Makanan yang kita makan akan bertukar kepada gula dalam badan kita. Insulin akan digunakan untuk membawa gula dalam saluran darah kedalam sel dan tisu, di mana ia akan digunakan untuk membekalkan tenaga.

Apabila kekurangan insulin, gula tidak boleh di bawa ke dalam sel dan tisu, maka paras gula dalam badan akan meningkat.

Ia akan merosakkan sel yang memerlukan glukosa untuk tenaga dan juga ini akan merosakkan organ dan tisu yang didedahkan kepada tahap glukosa yang tinggi.

2 Jenis Diabetes

Diabetes Jenis 1 

Diabetes atau Insulin Dependent Diabetes Mellitus (bergantung pada Insulin)
  • Biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja
  • Biasanya tidak dapat menghasilkan insulin

Diabetes Jenis 2

Diabetes atau Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus (tidak bergantung pada insulin)
  • Jenis paling biasa ditemui dan lebih daripada 90% penghidap diabetes adalah penghidap jenis ini.
  • Selalunya pada orang yang berumur dan berat badan berlebihan.
Bagaimanapun, terdapat satu lagi jenis kumpulan individu yang berada di sempadan tahap gula yang tinggi, yang dikenali sebagai Impaired Glucose Tolerance atau kumpulan IGT.

Berbalik kepada data Persekutuan Diabetes Antarabangsa tersebut, daripada 511 juta orang itu, 79 juta memerlukan rawatan insulin dan yang menyedihkan, cuma 38 juta orang je akan dapat insulin tersebut.

Menurut ketua penyelidikan Dr Sanjay Gupta, kes diabetes jenis 2 meningkat untuk 12 tahun mendatang kerana faktor penuaan, urbanisasi dan perubahan gaya pemakanan dan aktiviti fizikal.

Di Malaysia pula, kadar penghidap kencing manis antara yang tertinggi di Asia dengan anggaran 3.6 juta orang dan akan meningkat kepada 4.5 juta orang menjelang 2020.

Dan yang lebih membimbangkan adalah bilangan penghidap diabetes yang berusia antara 18 dan 35 tahun meningkat sebanyak 300% sejak 15 tahun lalu.

Menurut Pengerusi Eksekutif Institut Diabetes kebangsaan (NADI), Datuk Dr Mustaffa Embong, hampir separuh daripada rakyat Malaysia tidak sedar mereka menghidap diabetes.

Kebanyakan diabetes Jenis 2 langsung tidak menunjukkan sebarang gejala, sehingga mereka terkena serangan jantung, strok, buah pinggang bermasalah, menjadi buta dan terpaksa dilakukan amputasi.

Kementerian kesihatan menyarankan masyarakat mengambil langkah awal untuk mendiagnosis diabetes dan mencegah sebagai cara terbaik untuk mengurangkan bilangan penghidap diabetes dalam negara kita.

Apakah Tanda-tanda Diabetes?


Penyakit diabetes sering berlaku secara senyap, terutama pada peringkat awal. Antara gejala yang biasa dialami ialah:
  • Haus/dahaga (haus yang berlebihan)
  • Letih
  • Berat badan menurun
  • Penglihatan kabur
  • Otot lemah
  • Gatal
Lain-lain gejala termasuk:
  • Menghidap penyakit kulit yang berpanjangan
  • Luka yang lambat sembuh
  • Kencing yang kerap
  • Gatal pada bahagian kemaluan
  • Rasa kebas
Kalau boleh jangan la tunggu sampai dah ada tanda-tanda diabetes ni baru la nak buat check-up. Seelok-eloknya buat la pemeriksaan di klinik sekerap yang mungkin supaya kita dapat elakkan terjadinya penyakit diabetes ni. Nak rawat bukan senang!

Siapa yang berisiko tinggi untuk mendapat penyakit diabetes?


Penyakit diabetes boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tanpa mengira umur dan jantina. Tapi individu yang berisiko tinggi untuk mendapat penyakit diabetes adalah seperti berikut:
  • Berumur 35 tahun atau lebih tua. Semakin tua semakin tinggi risiko untuk mendapat diabetes.
  • Berat badan berlebihan atau obesiti. Semakin bertambah berat badan semakin tinggi risiko untuk mendapat diabetes.
  • Impaired glucose tolerance (IGT).
  • Latar belakang keluarga yang mempunyai diabetes.
  • Sejarah diabetes pada kehamilan terakhir.
  • Sejarah mempunyai bayi yang besar (berat kelahiran adalah 4.0 kg atau lebih).
  • Tekanan darah tinggi.
  • Gaya hidup yang tidak aktif.
  • Faktor pemakanan - kerap mengambil makanan berlemak dan kurang pengambilan makanan berserat.
  • Tahap lemak/ kolesterol yang tinggi. 

Apa yang patut dilakukan untuk mengelakkan diri daripada mendapat penyakit diabetes? 

  • Makan makanan berkhasiat dengan jumlah kalori yang terkawal supaya dapat membantu mengawal tahap gula dalam darah, mengekalkan berat badan, mengawal paras kolesterol, mengurangkan tekanan darah tinggi, dan mencegah penyakit jantung.
  • Senaman dapat memperbaiki kecergasan, membakar kalori yang membantu mengurangkan lemak dalam badan dan mengawal berat badan. Senaman juga merendahkan kadar gula dalam darah dan membantu tubuh badan untuk menggunakan gula dalam darah dengan baik.
  • Kajian menunjukkan obesiti mempunyai hubungkait dengan diabetes, jadi kekalkan la berat badan yang ideal.
Sumber: Astro Awani, MyHEALTH.

Vivix Shaklee

Apa Itu Vivix?

Vivix adalah minuman yang mengandungi campuran ekstrak Anggur Muscadine, ekstrak Elderberry Eropah, dan ekstrak Lobak Ungu.

Campuran ini telah menjadikan Vivix minuman yang kaya dengan polifenol. Polifenol berperanan sebagai antioksidan dan juga dapat melambatkan sel penuaan secara semulajadi.

Untuk mengekalkan kepekatan yang tinggi dan mengekalkan bioaktif polifenol, anggur muscadine telah diekstrak ke dalam setiap botol Vivix menggunakan proses pengekstrakan berpaten.


Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin,

Vivix Bertindak Dalam 4 Cara:

1. Membaiki dan melindungi sel
2. Mempertahankan dan mengawal genetik
3. Memberi tenaga kepada sel (Mitokondria)
4. Meningkatkan prestasi sel dan melambatkan penghasilan protein AGE

Kebaikan Vivix Shaklee:

  • Menggalakan penuaan yg sihat – awet muda dan anti penuaan
  • Mengatasi masalah berat badan yang berlebihan
  • Membantu mengelakkan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin serius
  • Membantu untuk mengecutkankan cyst / fibroid
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantung
  • Mengurangkan kompilasi penyakit diabetes / kencing manis
  • Meningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi saraf
  • Mengurangkan insiden penyakit nyanyuk - merawat azhameir
  • Membantu mengurangkan penyakit parkinson
  • Membantu memulihkan penyakit stroke - angin ahmar
  • Meningkatkan kesihatan dan imunisasi badan
  • Menggalakan kesihatan secara keseluruhan

Testimoni Vivix Shaklee


Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, testimoni Vivix, kencing manis, sakit jantung,
Testimoni Vivix Shaklee daripada pesakit jantung dan diabetes

Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, stroke, kolesterol tinggi,
Testimoni Vivix Shaklee daripada pesakit stroke & kolesterol tinggi

Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, testimoni Vivix,
Testimoni Vivix Shaklee



Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, testimoni Vivix, stroke, angin ahmar,
Testimoni Vivix Shaklee daripada pesakit stroke

Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, testimoni Vivix, gout, sakit buah pinggang,
Testimoni Vivix Shaklee daripada pesakit buah pinggang dan gout
Vivix, Shaklee, antioksidan, antipenuaan, rahsia awet muda, rahsia kulit cantik, cara mencegah kanser, cara sembuhkan luka pembedahan, cara sembuhkan luka selepas bersalin, testimoni Vivix, emma maembong, rita rudaini, ayu raudhah, ashraf muslim,
Testimoni Vivix Shaklee daripada artis terkenal Emma Maembong, Rita Rudaini, Ayu Raudhah, dan Ashraf Muslim

Berminat Jadi Pengedar Shaklee?

Berminat nak jadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai, jana pendapatan sampingan, serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, Our Precious Empire (OPE) yang mempunyai kelas aktif, kelas online percuma dengan masa yang flexible, dan group-group support Whatsapp, Telegram, dan FB.

Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Qiya. Hubungi Qiya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee.


Pengedar Sah Shaklee
Siti Rokiyah binti Saad (Qiya)
SMS/Whatsapp: +012 2668424
FB Page: Qiya Beauty
Personal FB: Qiya Saad
Instagram: @qiya_beauty


Baca Selanjutnya: Promosi Shaklee November 2018


XOXO,

7 comments:

  1. My parent both diabetic so chance me getting it is very high. So sekarang at mid 40s memang I memang control what I eat. If it happen to me so ..hopefully not too bad la.

    ReplyDelete
  2. memnag kena jaga-jaga penyakit diabetes ni..sangat bahaya bila ada penyakit ni..kena jag apemakanan..vivix ni pun ramai kata bagus

    ReplyDelete
  3. ramai nya pesakit diabetes..kena extra carefull lah dalam pengambilan makanan harian....dengan adanya vivix ramai yang dah consume dan feedbacknya sangat bagus...nanti nak try jugaklahhh

    ReplyDelete
  4. Diabetics memang bahaya. Tambahan yang ada genetik. Lagi bahaya. My family semua ada diabetes. Kami yang generasi baru kena diet dan amalkan gaya hidup sihat. Bersenam dan makan minum pun no sugar. Sekarang diabetes dah serang budak kecik tau. Sangat kesian. Sebab genetik dah ada. Bila dia makan benda manis kuantiti skit pun badan tak leh Terima. Normal kids makan snacks or sweet banyak pun takda apa2. Efek giii hitam je kan. Utk keturunan diabetes better be careful

    ReplyDelete
  5. Penyakit diabetes mellitus ini perlu diwaspadai dengan menjaga kesehatan dan selalu hidup bersihbdan sehat serta mengontrol diri di dokter setiap saat

    ReplyDelete
  6. 40 juta tu jumlah yang besar tu! sha pun sekarang memang jaga makan sebab takut kena penyakit diabetes ni la, sebab ada orang terdekat sha meninggal sebab penyakkit ni. baguslah ada produk macam vivix ni, banyak pulak tu kelebihan bukan untuk penyakit je

    ReplyDelete
  7. Takutnyaaa.. sebab my dad ada diabetes and he is using insulin right now.
    Memang kena jaga pemakanan ini

    ReplyDelete