Thursday 19 September 2019

Cara Cepat Kecutkan Cyst (Sista) Tanpa Pembedahan

Baru-baru ni ada customer tanya qiya macam mana cara makan GLA Complex kalau nak kecutkan Cyst dengan cepat. Cyst ni apa sebenarnya? Semua perempuan boleh ada Cyst ke? Meh qiya nak cerita apa itu Cyst ataupun dalam bahasa perubatan Melayu dipanggil Sista dan macam mana cara untuk kecutkan Cyst secara semulajadi.


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix, qiya Saad, qiya beauty, vitamin, set Kecutkan Cyst ovari wanita Hamil, Ibu mengandungi, sebab sukar Hamil, Cyst punca keguguran, sel abnormal, ketumbuhan dalam Rahim,


Sebelum itu mari kita belajar semula tentang organ-organ yang terdapat didalam sistem peranakan wanita yang kita telah pelajari didalam subjek Sains sewaktu di sekolah menengah dulu. Sistem peranakan wanita merangkumi vagina (faraj), cervix (pangkal rahim), uterus (rahim), tiub fallopio, dan ovari (kilang ovum-telur).


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,
Sistem peranakan wanita yang normal

Apa itu Cyst?


Cyst atau nama lainnya encystations adalah suatu keadaan dimana terdapat ketumbuhan lazimnya mengandungi cecair, sama ada cecair bercampur protein, darah beku, darah haid, minyak, lemak, dan lendir.


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst,
Ovari normal vs Cyst Ovari


Ia juga boleh disertai dengan daging yang mungkin jenis kanser, rambut, cartilage, tulang, dan lain-lain, dan kebanyakkan wanita pernah mengalami penyakit Cyst ini sehingga mereka sukar untuk hamil, dan jika disahkan hamil pun kandungan tersebut mungkin tidak bertahan lama kerana berlaku keguguran disebabkan rahim tidak kuat.

Cyst ini terjadi tidak terhad didalam ovari sahaja, Cyst juga boleh tumbuh di pelbagai lapisan tisu badan atau mana-mana organ tubuh badan dan ianya diberi nama mengikut tempat ia tumbuh contohnya Cyst payudara, Cyst pundi kencing, Cyst hati, Cyst buah pinggang, Cyst pankreas, Cyst vagina atau kemaluan wanita, Cyst kulit, Cyst tiroid, dan lain-lain.

Terdapat satu kes dimana seorang wanita ini merasakan badanya seperti ada masalah. Setiap kali berbaring dan memegang bahagian bawah perutnya dia berasa sangat sakit kerana terasa seperti ada ketulan keras tumbuh di situ.

Antara tanda-tanda kemungkinan berlaku Cyst di dalam ovari, iaitu didalam sistem peranakan wanita ini adalah wanita tersebut tidak datang haid dalam jangka masa yang agak lama, kitaran haid tidak teratur, jika datang bulan (haid) darah akan keluar lebih banyak berbanding ketika waktu period yang normal sebelum terjadi Cyst, selain itu juga perut wanita yang mempunyai Cyst didalam ovari ini juga kelihatan membesar seperti perut ibu mengandung empat lima bulan.

Keadaan ini amat membimbangkan semua wanita yang mempunyai masalah hormon tak stabil iaitu kitaran haidnya tidak teratur setiap bulan. Lebih parah lagi ketika datang haid, ada pesakit Cyst yang langsung tak boleh bangun, hanya makan panadol untuk kurangkan kesakitan.

Walaupun pesakit Cyst telah menjalani pembedahan membuang Cyst tersebut tetapi tiada jaminan Cyst tersebut akan sembuh sepenuhnya. Mereka perlu membuat pemeriksaan susulan bagi memastikan penyakit tersebut tidak berulang.

Untuk mengetahui sama ada di dalam ovari seseorang itu terdapat pembentukan Cyst atau tidak seseorang itu perlu menjalani pemeriksaan kesihatan oleh doktor yang bertauliah.

Jika seseorang itu kerap mengalami period yang tak teratur disebabkan hormon tak stabil besar kemungkinan ada Cyst yang terbentuk dalam ovari seseorang itu dan pemeriksaan kesihatan harus dijalankan untuk mencegah masalah berkaitan ketumbuhan Cyst ini.

Kebanyakkan wanita yang mengalami Cyst dalam ovari ini mereka akan rasa sakit di bahagian abdomen, pinggang, dan pelvic malah kesakitan itu akan menjadi lebih teruk jika saiznya cukup besar. Ianya akan menyebabkan rasa yang tak selesa seperti ada sesuatu bengkakan didalam rahim.

Kesakitan tersebut mungkin akan lebih bertambah jika seseorang wanita itu sedang berovulasi (keluar telur atau ovum) ketika waktu subur mengikut kitaran haid seseorang itu.


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst,
Seorang wanita yang sedang menjalani pembedahan membuang Cyst dalam ovari seberat 50 Pounds, Cyst Ovari paling besar dirawat di Hospital Dr Jackson, Alabama USA sekitar tahun 2018 (Sumber: buzzfeednews.com)

Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst,
Seorang pakar bedah di Hospital Dr Jackson Alabama USA sedang memegang Cyst yang berjaya dikeluarkan daripada abdomen seorang wanita yang berasal dari Montgomery (Sumber: buzzfeednews.com)


Bagaimana Cyst Tumbuh Dalam Ovari?


Setiap wanita mempunyai dua ovari didalam sistem penakan (reproductive system). Fungsi ovari dalam sistem peranakan wanita adalah untuk mengeluarkan benih yang dikenali sebagai ovum ketika proses ovulasi, dan juga untuk menghasilkan hormon wanita iaitu estrogen dan progesterone.

Ovulasi adalah kemuncak kesuburan wanita. Semasa ovulasi satu atau lebih ovum dilepaskan dari salah satu ovari. Ovum yang dilepas akan ditarik masuk ke tiup falopio (salur peranakan) yang bersambung ke uterus (rahim). Ovum akan bertemu dengan sperma lelaki untuk melakukan persenyawaan.

Bagaimana Menentu Waktu Ovulasi? Setelah mengenali period tetap (menstrual cycle), contohnya 28 hari. Kira hari pertama period sebagai Hari Pertama. Waktu ovulasi kira-kira 14 hari dari period anda.


Menstrual cycle (kitaran haid), sumber gambar dari Shutterstock.


Semasa kitaran haid setiap sistem peranakan wanita akan melalui proses ovulasi iaitu proses pengeluaran ovum (telur) dari ovari. Ia bermula dari pembentukan folikel dan telur akan dikeluarkan di pertengahan kitaran haid. Folikel yang tidak matang dan tidak melepaskan telur sebaliknya semakin membesar berkemungkinan akan membentuk Cyst didalam ovari. 


Jenis-jenis Cyst 


1. Cyst biasa - ia terjadi apabila folikel besar pada ovari yang terus-menerus membesar selepas telur dilepaskan daripada ovari. Cyst jenis ini paling biasa ditemui. Ia akan hilang sendirinya selepas beberapa bulan.

2. Endometriosis - Adakalanya Cyst ovari adalah jenis endometriosis (penyakit senggugut) ataupun ketumbuhan yang kebanyakannya ialah benigna (bukan kanser). Cyst jenis ini memerlukan rawatan sama ada secara memakan ubat atau pembedahan. Cyst jenis ini mengandungi darah pekat lama yang dinamakan Cyst coklat kerana rupanya yang seakan-akan coklat masakan. Penyakit ini biasanya akan menyebabkan pembentukan parut dan lekatan pada organ pelvis.

3. Cyst Dermoid - Ia terjadi daripada sel yang menghasilkan telur pada ovari, kadangkala bercampur dengan tisu rambut, lemak dan rawan. Ia adalah Cyst yang dibawa sejak kecil dan kadangkala kehadirannya tidak disedari melainkan saiznya yang sudah membesar seiring dengan pertambahan usia. Kemungkinan ia boleh disedari melalui tanda kitaran haid yang tidak teratur, sakit atau terdapat bengkak dibahagian perut.

4. Cyst Folikel - Ia berbentuk cecair tidak berwarna dan berasal daripada sel karung telur sendiri yang tidak memberi gerak balas kepada hormon kitaran haid dan saiznya boleh membesar tanpa surut.

Cyst Ovari juga boleh berlaku disebabkan oleh Sindrom Ovari Polisistik atau Polycystic Ovary Syndrome (PCOS). Ovari polisistik adalah ovari yang lebih besar daripada ovari normal dan mempunyai 2 kali ganda folikel (ruang kosong dalam ovari yang berisi air selepas ovari menetaskan telur dalam setiap ovulasi). Dianggarkan 1 daripada 15 wanita di seluruh dunia menghidap penyakit ini dan sukar untuk hamil.

Hampir semua Cyst ovari yang berlaku sebelum usia menopaus adalah tidak berbahaya dan ianya bukanlah ketumbuhan jenis kanser. Kanser ovari sebelum usia menopaus juga adalah sangat jarang berlaku.


Bagaimana Cara untuk Memastikan Terdapat Ketumbuhan Cyst di dalam Ovari?


Jika terdapat benjolan di bahagian bawah perut atau merasa kesakitan luar biasa ketika datang haid, seseorang itu perlu melakukan ujian Ultrasound atau CT scan (computed tomography). Ujian darah dan air kencing juga perlu dilakukan diperingkat awal untuk membezakan Cyst Ovari dengan masalah lain seperti Appendicitis.


Simptom-simptom Biasa Penyakit Cyst Ovari


  • Sakit dibahagian pelvic
  • Rasa tekanan dibahagian abdomen
  • Kerap membuang air kecil
  • Sakit ketika mengadakan hubungan kelamin / bersetubuh 
  • Kembung perut dan rasa tidak hadam


Simptom-simptom Kritikal Penyakit Cyst Ovari


  • Sakit teruk yang mencucuk dibahagian abdomen
  • Demam
  • Pengsan
  • Nafas menjadi terlampau laju

Jika berlaku mana-mana simptom kritikal seperti diatas segeralah berjumpa dengan doktor kerana ia adalah tanda-tanda Cyst pecah atau ovari terpulas.

Punca-punca Penyebab Berlakunya Cyst Ovari


  • Kitaran haid yang tidak teratur
  • Tabiat merokok dikalangan wanita
  • Keluar darah kotor terlalu awal (ketika usia 11 tahun atau lebih muda)
  • BMI melebihi 30
  • Hipotiroid iaitu keadaan dimana kelenjar tiroid kurang aktif dan tidak menghasilkan hormon tiroid yang secukupnya.
  • Pernah mengambil hormon gonadotropins untuk rawatan kesuburan.
  • Pernah mengambil hormon perangsang kesuburan iaitu Clomiphene (Clomid, Serophene) yang berfungsi seperti estrogen, iaitu hormon wanita yang membolehkan ovum terhasil dalam ovari dan terlepas dari ovari untuk memasuki tiub falopio.
  • Pernah mengambil ubat Tamoxifen untuk rawatan kanser payudara di peringkat awal sama ada menjalani rawatan chemotherapy atau radiation, ubat ini digunakan untuk mencegah kanser payudara daripada berulang semula.
  • Kurangnya pengambilan fiber atau makanan berserat tinggi dalam diet pemakanan harian
  • Diet yang tinggi lemak tepu seperti daging merah dan produk karbohidrat ringkas seperti tepung putih, pasta, nasi, dan gula. Ia menyebabkan ketidakseimbangan hormon dalam badan.
  • Hati yang tidak berfungsi dengan baik akan menyebabkan proses detoks terganggu, kesannya hormon menjadi tidak seimbang dan ianya akan mengakibatkan pelbagai penyakit berkaitan sistem peranakan wanita seperti Cyst Ovari ini.


Cara Semulajadi Merawat Cyst Ovari


1. Cuka Epal (Apple Cider Vinegar) - cuka epal dapat membantu mengecutkan dan merawat Cyst ovari yang disebabkan oleh kekurangan potassium. Ianya kaya dengan kandungan potassium dan disarankan oleh ramai pakar kesihatan.

2. Mengambil suplimen - untuk menstabilkan paras hormon estrogen yang mana jika hormon ini berlebihan ia akan menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang boleh mengganggu proses ovulasi


Set Vitamin dan Suplimen untuk Cepat Kecutkan Cyst Ovari Secara Semulajadi


Ketidakseimbangan hormon estrogen dan progesterone ini akan menyebabkan pelbagai penyakit terutamanya dibahagian sistem peranakan wanita.


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, sayur-sayuran, sumber serat, fiber, makanan tinggi sumber beta-carotene,
Makanan yang tinggi sumber beta-carotene


Makanan yang tinggi kandungan beta-carotene seperti lobak merah, bayam, mangga, labu, dan lain-lain juga dapat membantu mengekalkan kesihatan dan fungsi ovari.

Antara set vitamin dan suplimen yang mampu menghalang dan mengecutkan Cyst adalah Set ACE yang terdiri daripada vitamin C, vitamin E dan CarotoMax, GLA, dan Vivix Shaklee.

Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Gamma-linolenic acid (GLA) adalah asid lemak perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh, jadi ia perlu diambil dalam pemakanan dan diet harian sebagai makanan tambahan.

Asid gamma-linolenic ini boleh didapati di dalam minyak evening primrose, minyak bunga borage dan juga flaxseed.

Sifat anti radang dan anti bengkak compound prostaglandins dari GLA ini jika digabungkan bersama vitamin C yang mengandungi bioflavanoids sangat memainkan peranan penting untuk mengoptimumkan fungsi estrogen dalam badan.

Kestabilan hormon dalam sistem peranakan wanita ini dapat membantu melindungi seseorang wanita itu daripada mengalami pelabagai penyakit kronik berkaitan organ-organ peranakan.


>> ORDER SET KECUTKAN CYST SHAKLEE DI SINI SEKARANG  <<


Testimoni Kecutkan Cyst dengan Set Vitamin dan Suplimen Shaklee


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,


Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,







Jika berminat untuk mendapatkan set vitamin dan suplimen Shaklee untuk mengecutkan Cyst secara semulajadi ini sila whatsapp Qiya di talian 012-2668424.

Cara cepat kecutkan Cyst tanpa pembedahan, ovarian cyst, normal ovari, ovari punca wanita tak boleh mengandung, hormal tak stabil, kitaran period tak betul, tak datang period, ketumbuhan dalam rahim, gla complex shaklee kecutkan Cyst, rawatan semulajadi Cyst, sistem peranakan wanita, reproductive system, vivix,




Ingin jana pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi Qiya sekarang! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan. Dan anda akan dijemput ke group eksklusif di Facebook.

5 comments:

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 8 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66 (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete
  2. Kita pun ambik Gla Complex tu. Ok juga makan

    ReplyDelete
  3. Good info for those that needed this supplement. My sis didn't know of this too and it's too late for her to know as doc has removed everything, she cannot have child in future.

    ReplyDelete
  4. Macam mana cara nak guna apple cider vinegar ya?

    ReplyDelete