Monday 6 April 2020

Set Berdengkur Shaklee - Adakah Berdengkur Bahayakan Kesihatan?

Berdengkur semasa tidur? Bunyi dengkuran memang sangat tidak menyenangkan terutamanya bagi pasangan dan ahli keluarga yang tinggal di dalam rumah tersebut. Orang yang tidur bersebelahan atau berdekatan dengan orang yang berdengkur ni sudah tentu tidur mereka tidak berkualiti, tidur mereka akan terganggu dengan bunyi dengkuran yang kuat tersebut dan menyebabkan mereka kerap terjaga dari tidur. Jika anda salah seorang yang berdengkur ketika tidur, anda perlu tahu apa punca yang menyebabkan anda berdengkur dengan kuat semasa tidur dan cara untuk atasi masalah dengkur tersebut sebelum ia lebih memburukkan keadaan kesihatan anda.


Set suplimen dengkur shaklee, berdengkur, snore, snoring, cara kurangkan hilangkan masalah tidur berdengkur, masalah gangguan sistem pernafasan, saluran hidung, qiya saad, qiya beauty, pengedar sah shaklee supplement vitamin bandar putera 2 klang selangor, vitamin e, vita e complex, selenium,


APA ITU DENGKUR?

Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas, apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang.

Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar di antara satu sama lain. Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak membahayakan.

Rujukan; http://www.myhealth.gov.my/berdengkur/

MITOS DENGKUR

Orang tua-tua kata dengkur ini berpunca sebab kerja penat , terlalu letih dan stress . Ia juga boleh jadi salah posisi ketika tidur yang menyebabkan bunyi dengkuran semasa tidur.

Dengkur bukan terjadi ketika tidur malam sahaja malah ia juga boleh berlaku saat tidur di siang hari.

Namun hakikatnya dengkur terjadi kerana beberapa punca bukan hanya kerana penat bekerja. Ia mungkin di sebabkan beberapa punca berikut.

PUNCA DENGKUR

·         Lemah otot-otot pada lidah, lelangit lembut dan tekak. Apabila otot tidak tegang akibat arak atau ubatan yang menyebabkan otot lemah, lidah akan tertolak ke belakang, menutupi aliran udara atau otot tekak tertarik masuk ke dalam tekak dan menyekat salur pernafasan atas. Juga berlaku semasa waktu tidur yang nyenyak

·         Tisu tekak yang besar dan tebal. Kanak-kanak yang mempunyai tonsil dan tisu adenoid yang membengkak selalunya berdengkur. Orang yang berlebihan berat badan dan mempunyai leher yang pendek dan besar.

·         Lelangit lembut dan uvula (anak tekak) yang panjang. Uvula yang panjang akan mengecilkan rongga pembukaan dari hidung ke tekak. Getaran yang berlebihan dari tisu ini akan mengakibatkan dengkuran.

·         Saluran pernafasan tersekat. Hidung yang tersumbat dan sukar bernafas menyebabkan individu lebih kerap menyedut udara untuk bernafas. Ini mengakibatkan ruang vakum yang berlebihan di dalam tekak, dan mengakibatkan tisu tekak yang lembut tertarik ke dalam dan mengakibatkan dengkuran. Antara sebab lain adalah batang hidung yang bengkok, polip dan jangkitan sinus.

Jangan dibiarkan masalah dengkur ini begitu saja. Ini kerana menurut pakar Telinga, Hidung dan Tekak masalsah berdengkur ini adalah sejenis gejala dan jika ia semakin teruk ia boleh membawa kepada masalah Obstructive Sleep Apnea (OSA) iaitu dimana laluan udara dari hidung dan mulut tersekat.

Jadi lebih baik mencegah sebelum ia menjadi semakin parah.

Dengkur boleh dicegah jika ia bukanlah didiognosis kepada masalah yang berat Seperti SLEEP APNEA. Jadi bertemu dengan doktor dahulu untuk mengetahui tahap dengkuran anda. Jika telah mendapat nasihat dari doktor dan dikategorikan sebagai dengkuran biasa anda boleh mencuba beberapa kaedah ini ;

·         Kurangkan berat badan jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan

·         Kurangkan pengambilan arak atau ubatan yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur

·         Cegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur

·         Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari

·         Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang

·         Tinggikan kepala katil anda lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang

CARA ATASI DENGKUR DENGAN VITAMIN SHAKLEE.

Anda juga boleh cuba atasi masalah dengkuran anda dengan set cadangan vitamin ini.


Set Berdengkur Shaklee

1. Vita E Complex


Set suplimen dengkur shaklee, berdengkur, snore, snoring, cara kurangkan hilangkan masalah tidur berdengkur, masalah gangguan sistem pernafasan, saluran hidung, qiya saad, qiya beauty, pengedar sah shaklee supplement vitamin bandar putera 2 klang selangor, vitamin e, vita e complex, selenium,

- mempunyai antioksida dan membantu proses pengangkutan oksigen dalam darah. Ia mampu mengatasi masalah dengkuran dengan membantu melancarkan saluran pernafasan semasa tidur. Vitamin E membolehkan hemoglobin dalam sel darah merah untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh dengan efisien.


2. Lecithin 


Set suplimen dengkur shaklee, berdengkur, snore, snoring, cara kurangkan hilangkan masalah tidur berdengkur, masalah gangguan sistem pernafasan, saluran hidung, qiya saad, qiya beauty, pengedar sah shaklee supplement vitamin bandar putera 2 klang selangor, lecithin, bakar lemak, kawal kolesterol, soy lecithin,

- merupakan pemecah dan pembakar lemak, seperti yang kita tahu berat badan berlebihan menyebabkan kita berisiko tinggi untuk berdengkur.

3. Omega Guard


Set suplimen dengkur shaklee, berdengkur, snore, snoring, cara kurangkan hilangkan masalah tidur berdengkur, masalah gangguan sistem pernafasan, saluran hidung, qiya saad, qiya beauty, pengedar sah shaklee supplement vitamin bandar putera 2 klang selangor, omega guard, minyak ikan fish oil omega 3, bakar lemak, kawal kolesterol, kurangkan depresi tekanan darah tinggi, high blood pressure, berat badan berlebihan, depression, strok, stroke, angin ahmar,


•  Omega Guard juga membantu melancarkan pernafasan dan salur darah yang sempit. Ia merupakan vitamin yang anti inflamasi yang bantu kurangkan masalah dengkuran.

4. B Complex

Set suplimen dengkur shaklee, berdengkur, snore, snoring, cara kurangkan hilangkan masalah tidur berdengkur, masalah gangguan sistem pernafasan, saluran hidung, qiya saad, qiya beauty, pengedar sah shaklee supplement vitamin bandar putera 2 klang selangor, b complex, folic acid, kurangkan stress tekanan,

•   B Complex juga boleh membantu anda mengatasi masalah dengkur akibat stress.

Jadi cegah masalah dengkur anda sebelum ia menjadi semakin parah. Dapatkan set vitamin ini sekarang. Whatsapp qiya di talian 012-2668424 atau klik butang Buy Now dibawah.




Berminat Jadi Pengedar Shaklee?


Berminat nak jadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai, jana pendapatan sampingan, serta banyak manfaat lain?

Jom sertai team business kami, Our Precious Empire (OPE) yang mempunyai kelas aktif, kelas online percuma dengan masa yang flexible, dan group-group support Whatsapp, Telegram, dan FB.

Jadilah pengguna yang bijak iaitu dengan menyertai kami di Shaklee. Anda akan perolehi penjimatan dari 5% sehingga 25 %..

Qiya juga boleh  COD VITAMIN  SHAKLEE DI KAWASAN BERDEKATAN DALAM NEGERI SELANGOR.

Anda boleh dapatkan produk ini terus daripada Qiya. Hubungi Qiya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee.


Pengedar Sah Shaklee
Siti Rokiyah binti Saad (Qiya)
SMS/Whatsapp: +6012 -2668424
FB Page: Qiya Beauty
Personal FB: Qiya Saad
Instagram: @qiya_beauty


Baca selanjutnya: Set Suplimen Ibu Mengandung Shaklee


XOXO,

0 comments:

Post a Comment