Sunday 12 April 2020

Selawat Nabi S.A.W. dan Sayyidul Istighfar

Bismillahirrahmanirrahim.

Allahummas solli ala sayyidina Muhammad wa ala ali sayyidina Muhammad.

Kita selalu dengar tentang syafaat Rasulullah di Padang Mahsyar kelak. 

Apa itu Syafaat Nabi SAW? Antara Syafaat yang dikurniakan kepada Nabi SAW adalah untuk menyelamatkan orang yang telah melakukan dosa besar dari seksaan api neraka. 

Antara amalan yang perlu lakukan untuk mendapat syafaat Nabi Muhammad adalah dengan berselawat.

Jadi sebagai umat Islam kita dianjurkan supaya perbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. 

Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, beliau berkata,

Maksud hadis: "Rasullah SAW bersabda, 'sesiapa yang berselawat (memohonkan rahmat dan kasih sayang) keatasku sebanyak sekali, maka Allah akan berselawat (mencurahkan rahmat dan kasih sayang) keatasnya sebanyak 10 kali' ".




Kita boleh berselawat dengan cara mengucapkan, "Allah humma solli 'ala Muhammad wa 'ala 'aa li Muhammad". Maksudnya, Ya Allah, selamat sejahterakanlah keatas Nabi Muhammad dan keatas keluarganya.

Selain berselawat kita juga dianjurkan agar selalu beristighfar supaya dosa-dosa kita diampunkan oleh Allah S.W.T.

Sedangkan Nabi Muhammad yang Maksum pun memohon taubat dengan membaca istighfar 100 kali setiap malam, ini kan pula kita manusia biasa yang selalu berbuat dosa tentulah kita perlu mengucapkan lebih banyak kalimat istighfar ini.

Istighfar yang paling ringkas boleh kita amalkan adalah dengan membaca kalimah "Astaghfirullah al-azim", maksudnya: "aku memohon keampunan daripada Allah".

Atau kita juga boleh membaca kalimah istighfar yang lebih panjang iaitu, "Astaghfirullah al-azim allazi la ilaha illa hu wal hayyul qayyum wa atu bu ilaih". 

Selain istighfar ringkas kita juga boleh amalkan Sayyidul Istighfar, iaitu penghulu istighfar yang lebih sempurna dan afdhal.




Sayyidul istighfar ialah mengucapkan "Allahumma anta Rabbi la ilaha illa anta, khalaqtani wa ana abduka, wa ana ‘ala ahdika wa wa’dika mastata’tu, A’udhu bika min sharri ma sana’tu, abu’u laka bini’matika ‘alaiya, wa abu'u bizanbi faghfirli fainnahu la yaghfiruz zunuba illa anta".

Maksud ucapan Sayyidul Istighfar itu adalah: “Ya Allah, Engkau Tuhanku, tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkau menciptakanku dan hamba-Mu dan aku (terikat) dengan janji-Mu semampu yang aku boleh laksanakan, aku mohon perlindungan-Mu dari kejahatan yang aku lakukan, aku mengakui bahawa semua nikmat yang Engkau berikan kepadaku adalah milik-Mu dan aku mengakui terhadap dosa-dosaku. Oleh itu ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang dapat memberi keampunan kecuali Engkau.” (Riwayat Bukhari)

Lafaz Sayyidul Istighfar itu penuh dengan adab kerana ia didahului dengan pujian kepada Tuhan yang Maha Agung.

Penting untuk kita hafal lafaz Sayyidul Istighfar kerana Nabi SAW bersabda dalam satu hadis yang bermaksud: “Barangsiapa yang mengucapkannya pada siang hari dan meyakininya, lalu dia mati pada hari itu sebelum waktu petang, maka dia termasuk penghuni syurga.

“Dan barangsiapa mengucapkannya pada malam hari dalam keadaan meyakininya, lalu dia mati sebelum waktu pagi, maka dia termasuk penghuni syurga.” (Hadis riwayat Bukhari)

Amalkan selawat dan sayyidul istighfar ini setiap hari inshaallah Allah akan melapangkan dan mempermudahkan urusan kita di dunia dan di akhirat. Amin ya rabbal alamin.

0 comments:

Post a Comment